BEL FITIĞI

Bel fıtığı bel omurları arasındaki disklerin ( bkz. Omurga dejenerasyonu) bir parçasının omurilik kanalına uzanmasıdır. Bunun sonucunda belden bacaklara doğru giden sinir kökleri sıkışır.

Her yaş grubunda görülebilmesine karşın en çok 20-50 yaş aralığında görülür yaşı ileri olan hastalarda omurga dejenerasyonunun diğer bulguları da eşlik edebilir disk dejenerasyonu nedeni ile ilk önce bel ağrısı ile başlar. Daha sonra bel ağrısına bacaklara vuran ağrı eklenebilir. Bu durum genel olarak SİYATİK olarak adlandırılır.

BEL FITIĞI TEŞHİSİ NASIL KONULUR?

Yukarda belirtilen şikayetler mevcut ise omurga cerrahına başvurulması önerilir. Bel fıtığının teşhisinde bel MR’ı oldukça önemli yer tutar. Ancak normal ve hareketli röntgenlerde gereklidir. Bazı durumlarda özellikle MR çekilmesinin mümkün olmadığı hastalarda bilgisayarlı tomografide tanıda yardımcı olabilir.

BEL FITIĞINDA TEDAVİ SEÇENEKLERİ NELERDİR?

Çoğunlukla bel fıtığı bulunan hastaların şikayetleri istirahat, ağrı kesici kas gevşetici ve fizik tedavi ile geçebilir. Ağrının geçirilmesi için birtakım enjeksiyonlar uygulanabilir. Ancak bunların yan etkileri olabileceğinden çok sık yapılması önerilmez.

AMELİYAT NE ZAMAN GEREKİR?

Yukarıda uygulanan tedavilere rağmen geçmeyen ağrı durumunda bacak kaslarında güçsüzlük idrar ve büyük tuvalet kontrolünde yetersizlik parmak uçlarında ve/veya topuklar üzerinde yürüyememe

Bel fıtığının cerrahi tedavisi genellikle çok ufak bir kesi ile mikrocerrahi veya endoskopik teknikler ile yapılabilir. Nadiren bel fıtığı ameliyatlarında enstrüman kullanımı gerekli olabilir. Hangi tekniğin uygunluğu konusunda omurga cerrahı ile ayrıntılı görüşme yapılması önemlidir.