KEMİK ERİMESİ (OSTEOPOROZ)

Kemik kütlesinde azalma, kemiğin organik kısmı olan minerallerinde azalma olarak tanımlanır.

Menapoz sonrası kadınlarda daha sık görülür.

Kortizol (steroid ) kullanımı osteoporoza neden olabilir.

Bunun dışında bazı metabolik hastalıklarda veya ileri yaşlarda görülebilir.

Yeterli güneş ışığı alamayan kişilerde görülebilir.

Osteoporozun teşhisi ve derecesini anlamak için kemik ölçümü (DEXA) yapılması gereklidir. Direkt röntgenlerde kemik kalitesinin düşük olduğu durumlarda bu tetkik gerekebilir.

Osteoporoz sonrası nedeni ile omurga kırıkları oluşabilir. Bu tip kırıklar genellikle ciddi bir travma olmadan ortaya çıkar. Osteoporoz nedeni ile zayıflamış omurga gövdesinde meydana gelen bu kırıkların büyük çoğunluğu (yaklaşık %80) bel ve sırt ağrısı nedeni ile başvuran hastaların araştırılmasında tesadüfen tespit edilmektedir.

Bu tip kırıkların neden olduğu ağrının yoğunluğu değişiklik göstermek ile beraber hastaların günlük fonksiyonlarını ve yaşam kalitelerini ciddi şekilde etkileyebilmektedir. Ancak, hastaların yaklaşık yarısı ağrı hissetmeyebilir ve bu nedenle kırığın uygun tedavisi ve diğer omurga kırıklarının oluşmasını engellemek için alınacak önlemler aksayabilir.

Osteoporotik omurga kırıkları ileride oluşabilecek osteoporotik kırıkların habercisi olabilir. Kadınlarda, osteoporotik omurga kırığının varlığı yeni bir omurga kırığı riskini dört kat arttırmaktadır. Yeni kırığın oluşma riski özellikle ilk bir yıl içinde en yüksek seviyededir.

AMELİYATSIZ TEDAVİ

Osteoporozdan korunmanın en önemli yolları yeterli güneş ışığı (D-vitamini üretimi için) almak, düzenli fiziksel aktivite ve beslenme ile yeterli miktarda kalsiyum almaktır.

Osteoporopozun tedavisinde yaşa ve kemik erimesinin derecesine göre ilaç tedavisi uygulanabilir.

Kırık oluşması durumunda istirahat, ağrı kesici ve korse tedavisi birlikte standart cerrahi dışı tedavidir.

CERRAHİ TEDAVİ

Klasik kırıkların aksine bu tip kırıklarda kapalı yöntemler ile dolgulama (vertebroplasti,kifoplasti) işlemi başarılı sonuçlar vermektedir.

1- hastaya sadece lokal ağrı kesici ve sakinleştirici ilaç uygulanır

2- kapalı yöntem ile oldukça ufak bir delikten girilir

3- gerekli durumlarda çökmüş omurganın yüksekliği tekrar kazandırılır

4- kırık bölgesine dolgu maddesi verilir

5- hasta aynı gün taburcu olur

Ağrının bu işlemler sonrasında geçmemesi veya kırık nedeni ile omurgada eğrilik ( kamburluk ) gelişmesi durumunda enstrumantasyon ve füzyon ameliyatı uygulanabilir.